Een dezer dagen is bekend gemaakt dat het pensioenfonds van de Kartonnage en Flexibele verpakkingsindustrie, kortweg K&FV, is overgestapt van PGB naar PNO Media. Dat riep bij onze leden vragen op, bijvoorbeeld of die overstap van invloed kan zijn op de positionering van het fonds. Die vragen hebben we voorgelegd aan directeur José Schenkel.
Ze legt eerst uit waarom het fondsbestuur als grotendeels vrijwillig fonds actief is gericht op groei. “Dit is in het belang is van aangesloten werkgevers en deelnemers, want groei zorgt voor continuïteit en kostenbeheersing. Daarbij vindt het bestuur het van groot belang dat PNO Media een fonds blijft met een duidelijk profiel en een herkenbare achterban.”
Deze wordt beschreven, aldus José, in de werkingssfeer van het fonds en is vertaald in de slogan ‘voor de media en de creatieve sector’. Elke klant die wil toetreden wordt door het bestuur getoetst aan deze werkingssfeer. “Onderdeel van deze toets is de vraag of de nieuwe klant past bij de bestaande achterban. Het bestuur hanteert daarbij en ‘harde’ en een ‘zachte’ afweging: past de demografie en de financiële positie bij die van PNO Media en vindt het bestuur de kandidaat passen bij de aanwezige achterban. Alleen als beide vragen positief beantwoord worden mag worden toegetreden.”
In het geval van K&FV is deze toetsing positief uitgevallen. Demografisch en financieel wijkt K&FV niet zodanig af dat aanpassing nodig zijn aan het beleid van PNO Media ten aanzien van de WTP en het beleggingsbeleid. “ Daarbij is een groot deel van deze sector goed te scharen onder creatief. Het gaat niet om de fabrieken die karton produceren, maar om bedrijven die papier, karton en plastics gebruiken om daarmee producten te maken.
Denk bijvoorbeeld aan verpakkingsmateriaal, maar ook aan displays, allerlei soorten reclame materiaal en bijvoorbeeld behang- en interieurdecoratie. Bovendien werkt en groot deel van de nu aangesloten werkgevers al samen met deze bedrijven, in studio’s, reclamebureaus en in bioscopen bijvoorbeeld.”